Sunday, February 8, 2009

jalan-jalan (part 2)

petang hari lak ada lagi aktivitinya..x abis lagi...+- jam 5.00 ptg lps asar..kitaorg sekelurga...if sekeluarga 2 maksudnya ma, abah, kak dah n abg mahadi, faizah n kitaorg ler p umah cikgu azian lak..kira macam lawatan balas la..tadi cikgu azian..nie kami lak..bukan aper..kak dah teruja time cite pasal lembu, kambing, ayam ternakan suami cikgu azian nie, azam...abg azam nie huh...mmg petani berjaya la...bila kami sampai jer umah diaorg..eiii.tgk2 ada anak kambing...bersih sgt n tak berbau....teruja sesagt...

najla mula2 2 takut sgt nak pegang anak kambing..siap teriak2 n lompat2..takut..takut katanya..


then lama2..ha..tgk nie..seme tergelak tgk gelagat najla with her kambing...hehehe


pas 2 je tgk kambing 2..kami nie macam pelancong lak..ala2 cam duk kat homestay nie..hehehhe..telah dihidangkan ngan meehun goreng ( dimasak oleh cikgu azian...thanks yan) + teh o panas..yummies..tgh lapar kan..apalagi..tanpa segan silunya..habis meehun semangkuk besar kami perabihkan...

dah kenyang..ekspidisi kami diteruskan lagi ke tempat ternakan lembu lak..kalo kambing tadi ada +- 15 ekor...lembu pun lebih krg cam 2...cikgu azian teman kami ke sana sbb suaminya dah ada kat sana..(bg makan lembu)...kat sana punya terkejut..sbb ada anjing sbg guard..azam kata..anjing tok guard sbb banyak binatang liar area bukit 2..kat sini lembu2 ditempatkan dalam kandang n ada ladang tebu....( nie la faktor utama nak datang)..nak makan tebu..teringat time kecik2 dl....

hubby siap bergambar depan ladang tebu..ala2 pekebun jaya la nie..


najla takut sgt ngan lembu 2, sampai kena che da dukung....



lepas melawat ternakan lembu n amek tebu...destinasi seterusnya p kat ternakan ayam la..mngikut kata suami cikgu azian, azam ada +- 4300 ekor ayam yang berusia 36 hari..cukup 4 hari dah boleh jual..coz dia pun ada tempoh berpantang 40 hari..hahhaha..ayam yang kita makan nie a.k.a ayam bandar nie mmg pemalas...tak bergerak langsung bila di letak depan kita..hishh..patut la lemak banyak...pasif ghupanya....hang tgk nie...halau camne ne pun mmg x gerak...

rombongan cik kiah kami tamat jam 7.00 pm..huh sampai umah dah maghrib n perut pun dah lapau balik dah...seronok betul hari nie..susah nak dapat pengalaman yang camnie...thanks cikgu azian n suami sekeluarga atas layanan yang diberi....

0 comments: