Thursday, August 5, 2010

baking n cooking...

oh ya..salam kengkawaan...
dah lama saya tak berblog...kemalasan nak membariskan kata2..
yang lain2 saya x malas......
alhamdullillah...sudah nak masuk 24 weeks@ 6 month...
wahhhhhhhhhhh..baru je rasa disahkan preggy...
dah 6 bulan...another 4 month to gooo....
walaupun perut saya dah makin membesar...
saya x penat...penat2 manja adalah...
tapi saya makin rajin...
apatahlagi setelah saya tergoda ngan cikgu intan nie....
tergooda dengan roti2 resipi ciplaknya di blog...
huhuuuu.....akhirnya intannnnn...
ku order gak breadmaker.....bukan NOXXA (betul ke???)
tapi KENWOOD BM450....sbb aku dah ada oven besar gedabaks di dapurku yang mulus itu.....
ini lah my new helper...

besar gedabak...dekat 10kg beb..aku amek pattern ni..sbb suka kaler nie..

BM dari sudut atas....dia punya tulisan tue x ilang walaupun kita lap banyak kali...7 keturunan pun x ilang...kalo x rosak..

n isi perut BM...kalo nak buat roti buku..campak je seme lam nie...
n pisau tumpul tue akan uli...


oh, ya...kenapa sy tempek gamba BM nie..
sbb request from my friend yang x faham how BM works...
bukan nak eksen ya....
seronok sgt bak kata cikgu intan..
buat roti sambil tido...campak2 ala balingan bola sepak ke bola jaring ke...
pas tue within 2 hours siap seketul...
wahhhhhhhhhh...dah lama roti gardenia tue x laku.....kakakkaka....
n sedikit hasil2 yang setelah BM berada dalam tangan..
actually banyak dah buat..tapi selalu lupa nak snpa..
huhu...

ONION CHEESE BREAD
CHOCLATE CHIP BREAD + bla...bla...

n banyak lagik....takut korang termuntah lak...kah..kah...
oh ya..selain tue gak..saya gila masak makanan lain masa tgh preggy nie..
org lain ngidam makan...
saya ngidam masak..
gila wehhh...dapo den berasap sokmo.....
hahahhaa......sebb tue asben suka saya ngandung kut..
sbb dia selalu dapat makan best2...hehe.
kan biiii.....
oh ya......xtivi makan lagi....
nie sy photoshoot sikit masakan saya....
last friday...
saya buat nasi ayam...
tapi dah boring ngan ayam pesen biasa tue...
saya serach recipes....
jumpa...ayam bakar mayonis....leh g this blog...www.jintanmanis.com.. banyak lagik blog2 lain...
dipersembahkan....

ayam bakar mayonis setelah diperam selama 3 jam...
n setelah dibakar selama 1 jam....

wahhhhhhhhhhhhhhhhh..sedap..tok sah nak cakap...meleleh makan...manis, lemak mayonis...pergh..mmg best...apakata u all cuba.....oh ya..selain tue gak...banyak gak2 menu2 lain saya try this week.....sila zoom ke bawah, kalo rasa sangup menahan loya melihat pic ini...
EGG TART

SHEPHERD's PIE
BLACK PEPPER CHICKEN/LAMB CHOP


b banyak lagiiiii yang x sempat disnap......
sbb sy sibuk masak...x sempat berblogging......
tapi saya agak aktif facebook.......
leh add saya di norazlina_abdullah@yahoo.com ....
oh ya...
lupa..ni bekal breakfast pagi tadi.....
ROTI JOHN
k..chawww dulu...
selamat menjamu mata....
luv u allll..
muuahhhhhhhh...






5 comments:

IntanSham said...

FUIIYYOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO.. dasat siot mak yong nihhh, aku kalo time preggy mmg malasyy, keje nak order jer semua... hahahhaaaa.... bestkan beb ada BM nih, oven ko beso sure lg syiokkkk... :)

Ammi Sara said...

best! best! best! teringin gak BM tu..hihi

Ina Hashim said...

ughhh nyamannya semua masakan tuuuu

m@Ri@ said...

teringin nak buat egg tart..sodapnya tgk

ina said...

intan : banyak lagi aku nak tempek nie...nak bagik hang jeles...
sara : mmmmmmgggggg bestttttttttttttt
ina : nyaman??? confuse jap
maria : mmg sedap...akak cikup resipi kat www.tiffinbiru.blogspot.com.cubalah

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers